Дети и медиа: так ли все очевидно?
Статьи про здоровьеКак-то не так давно ко мне в буквальном смысле поступила "заявка на пост" с идеей описать сложившуюся ситуацию взаимоотношений ребенка и мультимедиа - компьютеров, телевизоров, планшетов и тому подобных штук. свое мнение на этот счет у меня есть уже давно, но тем не менее, покопаться в Pubmed в поисках занятных статей и исследований было интересно. Далее то, что из этого вышло :)
Не секрет, что многие родители считают вполне нормальным посадить 1-2-3-годовалого ребенка перед мультиком, или дать планшет, или смартфон и таким образом получить некоторое количество свободного времени для себя. Вопрос в том, нормально ли это на самом деле и какими отдаленными последствиями грозит ?
В 2014 году группа ученых из США попытались разобраться в том, какие особенности быта, семейных традиций, занятости и жизненной позиции матери в конечном итоге приводят дошкольника на диван перед телевизором. Вот
"The structural circumstance variables most strongly mediated by the IM variables were the index of non-traditional sources for viewing video content (estimated mediation = 52 per cent) and mother's status as employed (50 per cent). Three other variables were moderately mediated, including having a television set in the child's bedroom (33 per cent), having childcare arrangements that use TV/videos (24 per cent), and mothers' TV/video viewing time (23 per cent). Most of the strongest indirect paths were through attitude.
Mothers' attitudes regarding their children's TV/video viewing were the strongest predictors of children's concurrent weekly TV/video viewing. That is, the more they felt children's TV/video use was good, wise, and beneficial, the higher their reports of children's actual viewing. The principles of the IM contend that attitudes are driven by discrete beliefs regarding the likelihood of various favorable and unfavorable outcomes associated with performing the behavior. Future research should examine the range and predictive value of these discrete beliefs."
Иными словами, все зависит от отношения матери к данному вопросу. Чаще всего родители сами смотрят телевизор + делают его доступным в детской. Чаще всего мать работает и таким образом "восполняет" время своего отсутствия. В принципе, ничего экстраординарного, но за то показано с научной точки зрения :)
Вот еще одно очень неплохое
"Results showed that children tend to like watching television (TV) and most parents do not express worries about their children's TV viewing time. Education is considered to be the main benefit of watching TV and in general, parents only have informal rules about TV viewing. Computer and active games use are less frequent compared with TV viewing. No univocal results are found about the influence of siblings or friends on children's screen time. Weather conditions and parental habits at home are the most important factors influencing children's screen time. Alternatives for screen activities and information on how to set rules for screen time should be provided to parents to assist them in decreasing their preschool children's screen time."
С точки зрения психологии, медиа закладывает у ребенка в голове своеобразную модель гендерного поведения.И согласно исследованиям, это проявляется не сразу, а приблизительно через год. Именно это было показано в
"Using the Integrated Model of Behavioral Prediction, this study examines the effects of exposure to sexual content on television by genre, specifically looking at comedy, drama, cartoon, and reality programs, on adolescents' sex-related cognitions and behaviors. Additionally, we compared the amount and explicitness of sexual content as well as the frequency of risk and responsibility messages in these four genres. Findings show that overall exposure to sexual content on television was not related to teens' engagement in sexual intercourse the following year. When examined by genre, exposure to sexual content in comedies was positively associated while exposure to sexual content in dramas was negatively associated with attitudes regarding sex, perceived normative pressure, intentions, and engaging in sex one year later. Implications of adolescent exposure to various types of content and for using genre categories to examine exposure and effects are discussed."
Если же верить данным другой научной группы из США, то некоторые медиа-игры имеют очень большой потенциал в плане альтернативного метода обучения, но это все еще требует стандартизации со стороны здравоохранения и индустрии
"Research about emerging best practices in the learning sciences points to the potential of deploying digital games as one possible solution to the twin challenges of weak student engagement and the need for more robust achievement in literacy, science, technology, and math. This chapter reviews key cross-cutting themes in this special volume, drawing perspective from the context of the current United States program and policy reform. The authors conclude that digital games have some unique potential to address pressing educational challenges, but that new mechanisms for advancing purposeful research and development must be adopted by both policymakers and industry leaders."
Со стороны медицины и физиологии, малоподвижный образ жизни, ассоциированный с частым просмотром медиа у дошкольников, в дальнейшем может привести к проблемам с лишним весом и детскому ожирению. Все просто: много мультиков=мало бегает, но хорошо кушает -> привет ожирение ! Тоже есть хорогие статьи на эту тему.
"A statistically significant relationship exists between TV viewing and body fatness among children and youth although it is likely to be too small to be of substantial clinical relevance. The relationship between TV viewing and physical activity is small but negative. The strength of these relationships remains virtually unchanged even after correcting for common sources of bias known to impact study outcomes. While the total amount of time per day engaged in sedentary behavior is inevitably prohibitive of physical activity, media-based inactivity may be unfairly implicated in recent epidemiologic trends of overweight and obesity among children and youth. Relationships between sedentary behavior and health are unlikely to be explained using single markers of inactivity, such as TV viewing or video/computer game use."
То есть, хорошая новость в том, что один только телевизор ожирение конечно не вызывает, но привязка к медиа - один из факторов для формирования нездорового образа жизни.
Ну и согласно
"RESULTS:
Mean TV/video viewing times were higher among black children and Hispanic children than white children and increased with the child's age. In multiple logistic regression, the odds ratio of children having a BMI >85th percentile was 1.06 (95% confidence interval [CI]: 1.004-1.11) for each additional hour per day of TV/video viewed, independent of child age, child sex, parental educational attainment, and race/ethnicity. Almost 40% of children had a TV set in their bedroom; they were more likely to be overweight and spent more time (4.6 hours per week) watching TV/video than children without a TV in their bedroom. In multiple logistic regression, the odds ratio of having a BMI >85th percentile was 1.31 (95% CI: 1.01-1.69) among those with a TV in their bedroom versus those without a TV, after statistical adjustment for child age, child sex, child TV/video viewing hours per week, maternal BMI, maternal education, and race/ethnicity.
CONCLUSIONS:
This study extends the association between TV viewing and risk of being overweight to younger, preschool-aged children. A TV in the child's bedroom is an even stronger marker of increased risk of being overweight. Because most children watch TV by age 2, educational efforts about limiting child TV/video viewing and keeping the TV out of the child's bedroom need to begin before then."
Ну и быть может вам будет интересно мое собственное мнение:) Я не считаю медиа вселенским злом, но все должно использоваться по своему предназначению. Интернет и компьютер изначально разрабатывались для расширения возможностей получения и обмена информацией. И я хочу, что бы мой ребенок знал, что в интернете можно найти схему по сборке воздущного змея, или по постройке замка из песка, или по конструированию кораблика..И родители с радостью предоставят все материалы. Из интернета папа берет свои кулинарные рецепты, а мама - схемы по вязанию игрушек и книги со сказками. Скайп и чат дает возможность общаться по выходным с бабушками, живущими в другой стране и с друзьями с других континентов. А с другом Васей из дома напротив можно душевно поболтать и просто сидя на кухне или бегая во дворе :) Медия не крадут нашу реальность и не заменяют ее. при правильном использовании они ее расширяют и делают жизнь приятнее, интереснее и проще. Но это самое "правильное использование" надо объяснять и показывать своим примером. И не в 6 месяцев-год-два, а намного старше, лет в 5. Именно в таком возрасте ребенок сможет что-то понять в этом, а не просто подарит родителям 2 часа тишины сидя за планшетом чуть ли не с младенчества. Нет, я никого не порицаю, но моему ребенку нечего делать в медиа до 3-4 лет. Я не говорю, что не включаю песенки из интернета, или что дочь не видит меня работающей за компьютером. Но у нас уже 10 лет дома нет телевизора и за фильм на компьютере я ее тоже не посажу.